Patiëntervaringsmonitor 2023
Zie hieronder de resultaten van de Patiëntervaringsmonitor (PEM) over 2023.
Resultaten volwassenen
Patiënten (volwassenen) gaven in 2023 als gemiddeld cijfer een
- 8,4 voor een opname in het ziekenhuis
- 8,7 voor een dagopname
- 8,3 voor een bezoek aan de spoedeisende hulp
- 8,6 voor een afspraak in de polikliniek
- 8.6 voor een bel- en beeldbelafspraak.
De plaatjes hieronder laten per vragenlijst de onderwerpen zien die ‘goed’ en ‘minder goed’ scoren, en wat we willen verbeteren.
Enkele pictogrammen zijn ontworpen door Freepik.
Ervaringen met een ziekenhuisopname (volwassenen)
Ervaringen met een dagopname (volwassenen)
Ervaringen met de spoedeisende hulp (volwassenen)
Ervaringen met een poliklinische afspraak (volwassenen)
Ervaringen met een (beeld)bel-afspraak (volwassenen)
Kort samengevat
Onderwerpen die patiënten (volwassenen) als ‘goed’ beoordelen zijn:
- veiligheid en respect
- het vertrouwen in de zorgverleners
- kennis van het medisch dossier van de patiënt
- het betrekken van familie bij de zorg en de behandeling.
Patiënten (volwassenen) hebben ‘minder goede’ ervaringen met:
- de wachtlijst voor een (dag)opname
- de informatie over bijwerkingen van nieuwe medicijnen
- het betrekken van familie bij het vertrek uit het ziekenhuis
- de (informatie over de) wachttijd in de polikliniek.
Resultaten kinderen en ouders
Kinderen (8-17 jaar) gaven hun (dag)opname in het ziekenhuis gemiddeld een 8,4. Ouders gaven een 8,5.
Kinderen (8-17 jaar) gaven hun afspraak in de polikliniek gemiddeld een 8,3. Ouders gaven een 8,5.
De plaatjes hieronder laten per vragenlijst de onderwerpen zien die ‘goed’ en ‘minder goed’ scoren, en wat we willen verbeteren.
Ervaringen met een (dag)opname: kinderen en ouders/verzorgers
Ervaringen met een poliklinische afspraak: kinderen en ouders/verzorgers
Kort samengevat
Onderwerpen die kinderen (8-17 jaar) en ouders/verzorgers als ‘goed’ beoordelen zijn:
- de veiligheid
- het respect waarmee zorgverleners met hen omgaan
- het vertrouwen in de zorgverleners
- begrijpelijke antwoorden van de arts.
Kinderen (8-17 jaar) en ouders/verzorgers hebben ‘minder goede’ ervaringen met:
- de tijd op de wachtlijst voor een (dag)opname
- informatie over het wachten in de polikliniek
- afleiding in de polikliniek en op de verpleegafdeling
- het eten tijdens een (dag)opname.
Vergelijking met 2022
Gemiddeld cijfer
Vergeleken met 2022, is in 2023 het cijfer voor de totale ervaring hetzelfde gebleven voor:
- de opname in het ziekenhuis (volwassenen)
- de (beeld)bel-afspraak (volwassenen)
- polikliniek (ouders).
In 2023 is het cijfer voor de totale ervaring verbeterd voor:
- de dagopname (volwassenen)
- de (dag)opname in het ziekenhuis (ouders/verzorgers)
- de polikliniek (volwassenen en kinderen 8-17 jaar).
In 2023 scoorde de spoedeisende hulp zelfs 0,2 punten hoger vergeleken met 2022.
Goed en minder goed scorende onderwerpen
Bij de ‘goed’ scorende onderwerpen blijven we goed scoren.
Bij de ‘minder goed’ scorende onderwerpen zien we duidelijke verbeteringen. Zo scoren de volgende onderwerpen in 2023 beter dan in 2022:
- de tijd op de wachtlijst bij een opname in het ziekenhuis (volwassen/ouders)
- wachten op een (beeld)bel-afspraak
- informatie over de wachttijd in de polikliniek en de SEH
- familie betrekken bij de zorg thuis, na een (dag)opname
- afleiding voor kinderen bij het wachten in de polikliniek.
Vergelijking met andere academische ziekenhuizen (UMC’s)
Ook de andere Universitair Medische Centra (UMC’s) hebben in 2023 hun patiënten gevraagd naar hun ervaringen. De resultaten van alle UMC’s zijn met elkaar vergeleken. Op deze manier kunnen we goed zien waar we van elkaar kunnen leren.
Mooi is dat patiënten over het algemeen positief zijn over hun eigen ziekenhuis: de UMC’s scoren gemiddeld een 8,6 of een 8,7. De algemene waardering (gemiddelde cijfers) van de UMC’s zijn ook te vinden op Ziekenhuischeck.nl.