Patiëntervaringsmonitor 2023

In 2023 hebben in totaal 56.741 patiënten (volwassenen én ouders/kinderen) vragenlijsten ingevuld over hun ervaring met de zorg in Amsterdam UMC.

Zie hieronder de resultaten van de Patiëntervaringsmonitor (PEM) over 2023.

Resultaten volwassenen

Patiënten (volwassenen) gaven in 2023 als gemiddeld cijfer een

  • 8,4 voor een opname in het ziekenhuis
  • 8,7 voor een dagopname
  • 8,3 voor een bezoek aan de spoedeisende hulp
  • 8,6 voor een afspraak in de polikliniek
  • 8.6 voor een bel- en beeldbelafspraak.

De plaatjes hieronder laten per vragenlijst de onderwerpen zien die ‘goed’ en ‘minder goed’ scoren, en wat we willen verbeteren.

Enkele pictogrammen zijn ontworpen door Freepik.

Ervaringen met een ziekenhuisopname (volwassenen)

PEM 2023: Ervaringen van onze patiënten met hun ziekenhuisopname


Ervaringen met een dagopname (volwassenen)

PEM 2023: Ervaringen van onze patiënten met hun dagopname


Ervaringen met de spoedeisende hulp (volwassenen)

PEM 2023: Ervaringen van onze patiënten met hun bezoek aan spoedeisende hulp


Ervaringen met een poliklinische afspraak (volwassenen)

PEM 2023: Ervaringen van onze patiënten met een afspraak in de polikliniek


Ervaringen met een (beeld)bel-afspraak (volwassenen)

PEM 2023: Ervaringen van onze poliklinische patiënten met een (beeld)bel-afspraak

Kort samengevat

Onderwerpen die patiënten (volwassenen) als ‘goed’ beoordelen zijn:

  • veiligheid en respect
  • het vertrouwen in de zorgverleners
  • kennis van het medisch dossier van de patiënt
  • het betrekken van familie bij de zorg en de behandeling.

Patiënten (volwassenen) hebben ‘minder goede’ ervaringen met:

  • de wachtlijst voor een (dag)opname
  • de informatie over bijwerkingen van nieuwe medicijnen
  • het betrekken van familie bij het vertrek uit het ziekenhuis
  • de (informatie over de) wachttijd in de polikliniek.

Resultaten kinderen en ouders

Kinderen (8-17 jaar) gaven hun (dag)opname in het ziekenhuis gemiddeld een 8,4. Ouders gaven een 8,5.

Kinderen (8-17 jaar) gaven hun afspraak in de polikliniek gemiddeld een 8,3. Ouders gaven een 8,5.

De plaatjes hieronder laten per vragenlijst de onderwerpen zien die ‘goed’ en ‘minder goed’ scoren, en wat we willen verbeteren.

Ervaringen met een (dag)opname: kinderen en ouders/verzorgers

PEM 2023: Ervaringen van ouders en kinderen met een (dag)opname in het ziekenhuis


Ervaringen met een poliklinische afspraak: kinderen en ouders/verzorgers

PEM 2023: Ervaringen van ouders en kinderen met een afspraak in de polikliniek

Kort samengevat

Onderwerpen die kinderen (8-17 jaar) en ouders/verzorgers als ‘goed’ beoordelen zijn:

  • de veiligheid
  • het respect waarmee zorgverleners met hen omgaan
  • het vertrouwen in de zorgverleners
  • begrijpelijke antwoorden van de arts.

Kinderen (8-17 jaar) en ouders/verzorgers hebben ‘minder goede’ ervaringen met:

  • de tijd op de wachtlijst voor een (dag)opname
  • informatie over het wachten in de polikliniek
  • afleiding in de polikliniek en op de verpleegafdeling
  • het eten tijdens een (dag)opname.

Vergelijking met 2022

Gemiddeld cijfer

Vergeleken met 2022, is in 2023 het cijfer voor de totale ervaring hetzelfde gebleven voor:

  • de opname in het ziekenhuis (volwassenen)
  • de (beeld)bel-afspraak (volwassenen)
  • polikliniek (ouders).

In 2023 is het cijfer voor de totale ervaring verbeterd voor:

  • de dagopname (volwassenen)
  • de (dag)opname in het ziekenhuis (ouders/verzorgers)
  • de polikliniek (volwassenen en kinderen 8-17 jaar).

In 2023 scoorde de spoedeisende hulp zelfs 0,2 punten hoger vergeleken met 2022.

Goed en minder goed scorende onderwerpen

Bij de ‘goed’ scorende onderwerpen blijven we goed scoren.

Bij de ‘minder goed’ scorende onderwerpen zien we duidelijke verbeteringen. Zo scoren de volgende onderwerpen in 2023 beter dan in 2022:

  • de tijd op de wachtlijst bij een opname in het ziekenhuis (volwassen/ouders)
  • wachten op een (beeld)bel-afspraak
  • informatie over de wachttijd in de polikliniek en de SEH
  • familie betrekken bij de zorg thuis, na een (dag)opname
  • afleiding voor kinderen bij het wachten in de polikliniek.

Vergelijking met andere academische ziekenhuizen (UMC’s)

Ook de andere Universitair Medische Centra (UMC’s) hebben in 2023 hun patiënten gevraagd naar hun ervaringen. De resultaten van alle UMC’s zijn met elkaar vergeleken. Op deze manier kunnen we goed zien waar we van elkaar kunnen leren.

Mooi is dat patiënten over het algemeen positief zijn over hun eigen ziekenhuis: de UMC’s scoren gemiddeld een 8,6 of een 8,7. De algemene waardering (gemiddelde cijfers) van de UMC’s zijn ook te vinden op Ziekenhuischeck.nl.