Versie september 2024
Op deze pagina leest u hoe wij met uw gegevens omgaan. Wilt u de volledige privacyverklaring downloaden? Dat kan via de button onderaan deze pagina.
Informatie voor (volwassen) patiënten: welke gegevens gebruiken wij van u?
Als u patiënt bij ons bent dan ‘verwerken’ ook wel ‘gebruiken’ we gegevens van u. Wanneer u door een arts wordt onderzocht, schrijven wij uitslagen van uw behandeling op in uw patiëntendossier. Onze artsen moeten dit doen omdat zij daar wettelijk toe verplicht zijn op grond van de ‘Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)’. Medische gegevens zijn bijvoorbeeld gegevens over uw gezondheid, uitslagen van onderzoeken, een diagnose waaruit blijkt welke ziekte u heeft en uw behandelplan. Behalve uw medische gegevens hebben we nog andere persoonsgegevens van u nodig zoals uw naam, adres en geboortedatum. Deze gegevens zijn noodzakelijk om vast te stellen dat we u niet verwisselen met een andere patiënt. Voor alle gegevens geldt dat we niet méér gegevens gebruiken dan we nodig hebben om u goed te kunnen helpen. De meeste gegevens voor uw zorg heeft u zelf aan ons gegeven of zijn ontstaan door onderzoek dat we bij u uitvoeren. Ook krijgen we met uw toestemming gegevens van uw huisarts of andere zorgverleners zodat wij goede zorg aan u kunnen verlenen.
Hoe wij omgaan met uw gegevens
Amsterdam UMC zorgt voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatig gebruik. Personen die namens Amsterdam UMC toegang hebben tot uw gegevens zijn verplicht om vertrouwelijk met uw gegevens om te gaan. Alleen medewerkers die betrokken zijn bij uw behandeling, in de zorg of in de ondersteuning daarvan, kunnen uw gegevens bekijken. Deze medewerkers moeten volgens de wet allemaal uw gegevens geheimhouden. Zij delen uw gegevens niet met anderen als dat voor de wet of uw gezondheid niet nodig is. Als wij het als uw zorgverlener belangrijk vinden om uw gegevens met anderen te delen, dan vragen we daarvoor uw toestemming. U mag bepalen of we uw gegevens met anderen delen. Als u geen toestemming geeft, heeft dit geen gevolgen voor uw behandeling bij Amsterdam UMC.
In sommige gevallen hebben wij een wettelijke plicht om een aantal persoonsgegevens van u te delen met een andere partij. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een brief met de rekening van uw behandeling naar uw zorgverzekeraar. Ook heeft het ziekenhuis voor de wet de plicht om de kwaliteit van onze zorg te controleren. Wij helpen zo de zorg in Nederland te verbeteren. Soms moeten we daarvoor uw gegevens delen met landelijke registraties. Als het noodzakelijk is voor uw behandeling of gezondheid informeren wij uw (huis)arts die u heeft doorverwezen over de belangrijkste resultaten (uitkomsten) van uw behandeling. Wij delen geen gegevens als dit niet nodig is. In spoedgevallen of noodsituaties kan het gebeuren dat wij een besluit voor u moeten nemen. Uw gezondheid is voor ons altijd het belangrijkste bij het nemen van een besluit.
Waar wij uw gegevens bewaren
Wij slaan uw medische gegevens op in het elektronisch patiëntendossier (EPD) van Amsterdam UMC. Op beide adressen van Amsterdam UMC (gebouw AMC en gebouw VUmc) kunnen zorgverleners die u behandelen uw dossier (map) bekijken. Dit is nodig om veilige en goede zorg aan u te kunnen bieden. Via de digitale omgeving Mijn Dossier kunt u zelf (een deel van) deze gegevens bekijken. Voor het elektronisch patiëntendossier maakt Amsterdam UMC gebruik van de diensten van een bedrijf in de Verenigde Staten. Voor zover er daarbij sprake is van doorgifte van persoonsgegevens zijn er met dat bedrijf passende afspraken gemaakt zoals door de privacywetgeving is voorgeschreven.
Hoe u zelf uw gegevens kunt bekijken
U mag uw persoonsgegevens en uw patiëntendossier bij Amsterdam UMC bekijken. Dat kunt u aan uw arts vragen. Uw arts is verplicht om hier toestemming voor te geven. Uw arts mag wel bepaalde delen van uw dossier afschermen als daar informatie in staat over iemand anders, zoals een familielid. Uw arts hoeft ook niet zijn of haar persoonlijke aantekeningen te laten zien. U mag om een kopie vragen van uw patiëntendossier. Hoe dit werkt leest u op onze website onder rechten en plichten.
Hoe lang wij uw gegevens bewaren
We bewaren uw gegevens minimaal 20 jaar na de laatste wijziging in het dossier. Omdat Amsterdam UMC een academisch ziekenhuis is, hebben wij een wettelijke plicht om bepaalde gegevens uit uw medische dossier, de zogenaamde 'kerndocumenten', 115 jaar te bewaren, vanaf het moment dat u bent geboren. Bij de kerndocumenten horen onder andere de ontslagbrief, het operatieverslag, het anesthesieverslag, de uitslagen van pathologisch onderzoek en het eerste hulp verslag.
Ben u tevreden? Meting van patiëntervaringen (PEM)
De Nederlandse Universitair Medische Centra (UMC’s) meten jaarlijks of patiënten tevreden zijn met hun behandeling. Wij doen dit met een vragenlijst. Deelname is geheel vrijwillig. We versturen de vragenlijst ook naar (de ouders/verzorgers van) kinderen. Kinderen vanaf 8 jaar kunnen hierbij een deel ook zelf invullen. De vragenlijst wordt na een video-afspraak of belafspraak ook naar volwassen patiënten en kinderen gestuurd. Met de meting van patiëntervaringen (PEM) in UMC-verband kan Amsterdam UMC de eigen resultaten vergelijken met die van andere UMC’s. Door te leren van goede voorbeelden van zowel binnen als buiten het eigen ziekenhuis kan Amsterdam UMC de zorg voor haar patiënten verbeteren.
Extra informatie voor kinderen
Als je ziek bent en in Amsterdam UMC komt, doen we er alles aan om je weer beter te maken. Om dit goed te kunnen doen schrijven we bijvoorbeeld op hoe je heet, waar je woont en hoe oud je bent. Dan weten we wie je bent en kunnen we je niet verwisselen met iemand anders. Ook schrijven we op hoe je je voelt en wat de uitslagen van onderzoeken ons vertellen over je ziekte. Alle gegevens zetten we in je dossier. We passen goed op al je gegevens en delen ze alleen met mensen die voor je zorgen, zoals de dokter en de verpleegkundige.
Ben je jonger dan 12 jaar? Dan mogen je ouders* in je dossier lezen wat we over je hebben opgeschreven. Als er iets in staat dat niet klopt, bijvoorbeeld je adres, mogen zij ons vragen dit aan te passen. We bewaren je dossier minimaal 20 jaar, gerekend vanaf je 18e verjaardag. Sommige gegevens moeten we 115 jaar bewaren, gerekend vanaf het moment dat je bent geboren. Je ouders mogen ons wel vragen je dossier eerder te verwijderen. De dokter kijkt eerst of dit wel kan. Soms is het belangrijk voor jouw gezondheid om je dossier toch te bewaren. Dan verwijderen we je dossier niet.
Ben je tussen de 12 en de 16 jaar? Dan mag je aan de dokter vragen of je in je eigen dossier mag kijken. Ook mogen je ouders dit vragen. Als je niet wilt dat je ouders in je dossier kijken of gegevens aan laten passen, mag je dat zeggen tegen de dokter. In ieder geval bewaren we je dossier minimaal 20 jaar, gerekend vanaf je 18e verjaardag. Sommige gegevens moeten we 115 jaar bewaren, gerekend vanaf het moment dat je bent geboren.
Ben je ouder dan 16 jaar? Dan mag je zelf in je dossier kijken. Je ouders mogen dit niet. Ook mag je zelf vragen om gegevens aan te passen, bijvoorbeeld als je adres niet klopt. Je mag ook vragen of we je dossier verwijderen. Je ouders mogen dat niet doen. De dokter kijkt eerst of het mogelijk is om je dossier te verwijderen. Soms is het belangrijk voor jouw gezondheid om je dossier toch te bewaren. Dan verwijderen we je dossier niet. De dokter moet je dan wel uitleggen waarom het belangrijk is om je dossier te bewaren. We bewaren je dossier minimaal 20 jaar, gerekend vanaf je 18e verjaardag. Sommige gegevens moeten we 115 jaar bewaren, gerekend vanaf het moment dat je bent geboren. Dit zijn we wettelijk verplicht als academisch ziekenhuis. Wil je dat je ouders ook in je dossier kunnen kijken, iets mogen laten aanpassen of mogen vragen om je dossier te verwijderen? Ga dan met je ouders naar de centrale balie van de polikliniek. Daar kun je aangeven dat je je ouders toegang wilt geven tot je dossier. Neem jullie identiteitsbewijzen of paspoorten mee.
* Daar waar ‘ouders’ staat geschreven, bedoelen we een of meerdere ouders of verzorgers van jou.
Informatie voor deelnemers aan medisch-wetenschappelijk onderzoek
Door wetenschappelijk onderzoek kunnen we de zorg en de kennis van artsen en verpleegkundigen verbeteren. In Amsterdam UMC doen we medisch-wetenschappelijk onderzoek. Het doel daarvan is om betere behandelingen voor ziekten vinden, meer over een ziekte te weten te komen of een ziekte (makkelijker) op te sporen. Amsterdam UMC let er goed op dat al het medisch-wetenschappelijk onderzoek op een verantwoorde (verstandige) manier en volgens de wet gebeurt. Wij informeren u volledig over uw rechten in de brieven van een wetenschappelijk onderzoek.
Medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen (proefpersonen)
Het kan zijn dat u gevraagd wordt mee te doen aan een wetenschappelijk onderzoek. U mag natuurlijk ‘nee’ zeggen. Dit heeft geen gevolgen voor uw behandeling. Ook tijdens het onderzoek mag u terugkomen op uw beslissing en stoppen met het onderzoek. Gegevens die de onderzoeker tijdens het onderzoek over u verzamelt, blijven geheim.
Medisch-wetenschappelijk onderzoek met medische gegevens en/of met lichaamsmateriaal
Naast medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen wordt er in Amsterdam UMC ook onderzoek met medische gegevens in het dossier en/of met lichaamsmateriaal gedaan. Bij dit medisch-wetenschappelijk onderzoek bekijkt de onderzoeker medische gegevens en/of afgenomen lichaamsmaterialen. Dit onderzoek moet aan strenge voorwaarden voldoen. Hiervoor hoeft de onderzoeker u niet altijd apart om toestemming te vragen, bijvoorbeeld wanneer de onderzoeksgegevens niet te herleiden zijn naar u als persoon. Onze medisch-ethische toetsingscommissie (METC) beoordeelt of de onderzoeker u om toestemming moet vragen. Meer informatie over het onderzoek en wat de onderzoeker met uw gegevens of lichaamsmateriaal doet, kunt u vragen aan uw behandelend arts of de onderzoeker. Zonder uw toestemming worden uw gegevens echter nooit aan anderen gegeven.
Als u niet wilt dat wij uw verzamelde medische gegevens en/of uw lichaamsmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek gebruiken, dan geeft u dat aan bij uw behandelend arts of op de afdeling waar u onder behandeling bent. Uw gegevens worden dan niet gebruikt.
Informatie voor cursisten en studenten
Wanneer u een opleiding volgt bij Amsterdam UMC verzamelen wij persoonsgegevens van u, zoals uw naam, adres en geboortedatum. Dit hebben we nodig om zeker te weten wie u bent en om ervoor te zorgen dat we u niet verwisselen met een andere student of cursist. Daarnaast houden wij uw studieresultaten bij. Deze gegevens worden goed beschermd en beveiligd en zijn alleen in te zien voor personen die daarvoor bevoegd zijn. Als de gegevens niet meer nodig zijn, worden ze verwijderd.
De privacy van onze bezoekers en van gebruikers van het telefonisch meldpunt voor noodsituaties
Wij maken in en rondom onze gebouwen en op onze terreinen gebruik van camera’s om onze bezoekers en onze medewerkers zo goed mogelijk tegen diefstal, vernieling of andere strafbare feiten te beschermen maar ook voor patiëntveiligheid. Waar gebruik wordt gemaakt van cameratoezicht wordt dat met een bord aangegeven.
Ook kan het zijn dat er opnames worden gemaakt van gesprekken die worden gevoerd via het meldpunt voor noodsituaties. Dit doen wij om de hulpverlening in noodsituaties te verbeteren.
Voor zowel camerabeelden als gesprekopnamen geldt dat deze maximaal vier (4) weken worden bewaard.
Informatie voor websitebezoekers: het verzamelen en gebruiken van uw persoonsgegevens
Amsterdam UMC verzamelt via deze website alleen persoonsgegevens als dat nodig is om u (beter) gebruik te kunnen laten maken van deze website en de diensten via deze website. Hierbij maken wij gebruik van cookies. In ons cookiebeleid vindt u informatie over wat cookies zijn en hoe wij deze gebruiken.
Uw persoonsgegevens worden in principe alleen gebruikt voor de doelen waarvoor u uw persoonsgegevens met ons heeft gedeeld.
Wij gebruiken uw persoonsgegevens voor andere doelen in de volgende gevallen:
- Als wij uw specifieke toestemming krijgen om uw persoonsgegevens te gebruiken;
Als wij wettelijk verplicht zijn om uw persoonsgegevens te gebruiken;
Als wij uw persoonsgegevens nodig hebben voor het behartigen van gerechtvaardigde belangen van Amsterdam UMC. Gerechtvaardigde belangen van Amsterdam UMC zijn: de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren, u informeren over overige diensten van Amsterdam UMC of (een medewerker van) Amsterdam UMC verdedigen bij een klacht of een rechtsvordering.
Een voorbeeld: als u ons in een e-mail vraagt om informatie over Amsterdam UMC, dan gebruiken wij uw e-mailadres en andere informatie die u met ons heeft gedeeld om te reageren op uw e-mail.
Privacyrechten
U heeft een aantal rechten als het gaat om de persoonsgegevens die we van u verzamelen:
- Recht op inzage
- Recht op correctie
- Recht op beperking
- Recht om bezwaar te maken
- Recht op gegevenswissing
- Recht op overdraagbaarheid van gegevens
Voor inzage in uw medische gegevens kunt u het beste contact opnemen met Patiëntenservice Zorgsupport (PAZO) via dossierdesk@amsterdamumc.nl. U kunt uw privacyrechten ook uitoefenen door een mail te sturen naar de Functionaris Gegevensbescherming via privacy@amsterdamumc.nl. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Wij zullen uw verzoek binnen een maand beantwoorden.
Meer over het gebruik van cookies op amsterdamumc.nl
Contact
De medewerkers van Amsterdam UMC zetten zich in om u als patiënt zo goed mogelijk te behandelen, te verzorgen en te begeleiden. Toch kan het gebeuren dat u een negatieve ervaring heeft of dat de behandeling of organisatie niet aan uw verwachtingen op het gebied van uw privacybescherming voldoet.
U kunt vragen, klachten of opmerkingen op verschillende manieren doorgeven:
- Wanneer u vragen of opmerkingen heeft over de bescherming van uw privacy, kunt u contact opnemen met de Functionarissen Gegevensbescherming van Amsterdam UMC via privacy@amsterdamumc.nl;
- U kunt een klacht indienen bij Amsterdam UMC.
- U kunt ook uw klacht over privacy indienen bij de Nederlandse toezichthouder met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens: de Autoriteit Persoonsgegevens.