Team

Ellen Forbes
Ellen Forbes Reeds vele jaren heb ik een grote en warme belangstelling voor (academische) ziekenhuizen en de zorg daarbuiten, zoals de huisartsenzorg en verpleeghuiszorg. Ik heb in ziekenhuizen en de maatschappelijke dienstverlening gewerkt. Wat mij door de jaren is opgevallen is de gebrekkige samenwerking en samenhang binnen de gezondheidszorg, waar de patiënt doorgaans de meeste last van heeft. Dit gecombineerd met de grote verbeteringen die noodzakelijk zijn in de communicatie tussen patiënt (en zijn/haar naasten) en de zorgprofessional staat aan de basis van mijn inbreng in de cliëntenraad.
Lizet Middelweerd
Lizet Middelweerd Patiëntparticipatie vraagt om een betrokkenheid van de patiënt bij de eigen behandeling, bij het beleid en bij de richting van de ontwikkelingen in de zorg. De verschillende vormen van patiëntparticipatie samen met medezeggenschap leiden naar mijn mening naar betere zorg. Hier wil ik mij, vanuit mijn werkervaringen als wel mijn directe ervaringen in de zorg, voor inzetten.
Bart de Beurs
Bart de Beurs Nadat ik in 2014 zeer succesvol de operatie Deep Brain Stimulation heb ondergaan heeft Psychiatrie van het AMC mij in 2019 gevraagd lid te willen worden van de cliëntenraad. Ik heb hier ja tegen gezegd omdat ik heb ervaren hoe belangrijk patiëntgerichte zorg is. Naast een scala aan onderwerpen waar je als lid van de cliëntenraad over na moet denken (dit maakt dit vrijwilligerswerk ook zo boeiend) is mijn specifieke aandacht gericht op het patiëntendossier en op aandacht voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Johan Bongers
Johan Bongers (ervaring: dierenarts-microbioloog; besmettelijke dierziekten en dierenwelzijn)
Ik heb in VUmc in 2018 een by-pass operatie ondergaan. Daarnaast ben ik ervaringsdeskundige op gebied van de ziekte van Lyme en vanuit de Lymevereniging betrokken geweest bij de oprichting van het Nederlands Lymeziekte-Expertisecentrum.
“Ik vind het belangrijk om ook vanuit de periferie van Amsterdam mee te denken over optimale inrichting van specialistische zorg, waarbij optimale voorlichting laagdrempelig toegankelijk is en de patiënt als voorwaardige medebeslisser over zijn zorgtraject wordt gezien”.
Connie Bremer
Connie Bremer Januari 2010 kwam ik als patiënt bij cardiologie in (toen) VUmc. 13 Jaar ervaring in cliëntenraden bij een zorginstelling had ik toen. Die ervaring wilde ik gebruiken in de cliëntenraad van (toen) VUmc. Een cliëntenraad was er toen nog niet. Januari 2017 werd mijn wens vervuld. Bij alle plannen, werkgroepen en commissies, waar ik aan deelneem, vraag ik altijd aandacht voor mensen, die niet of niet goed kunnen lezen en schrijven. Een recept begrijpen, het innemen van medicijnen, het kan allemaal moeilijk zijn. Als dat niet goed gaat, moet je weer naar het ziekenhuis. Zorgverleners moeten duidelijk uitleggen wat er aan de hand is. En wat je moet doen. Of niet moet doen. Iedereen moet dat kunnen begrijpen. Daarnaast is voor veel mensen de digitale wereld lastig. Zij kunnen niet e-mailen. Of op internet iets opzoeken. Of zij hebben moeite met een telefoongesprek. Videobellen is helemaal lastig. Dat is nu voor sommige mensen zo. Dat zal altijd blijven. Daar zal Amsterdam UMC ook altijd rekening mee houden. Naast aandacht voor Amsterdam UMC deel ik mijn leven met mijn twee zoons, mijn broer met Down en - heel belangrijk - klassieke muziek.
Anat Fuldauer
Anat Fuldauer Als mantelzorger zie ik hoe belangrijk de samenwerking is tussen alle disciplines in én buiten het ziekenhuis, om zo goed mogelijke zorg te bieden. Ook zie ik hoe moeilijk het soms is in die keten van zorg, goede aansluiting met andere zorgprofessionals te regelen in de wirwar van (on)mogelijkheden binnen het zorgsysteem.
Ziekenhuizen en zorgprofessionals worden vandaag de dag steeds meer betrokken bij allerlei ontwikkelingen die verder van patiënt en patiëntenzorg afstaan. Vanuit de cliëntenraad wil ik graag helpen de keten te versterken en de cliëntfocus te bewaken. Door samen in gesprek te blijven met alle (keten)partijen en de communicatie niet over de patiënt maar mét de patiënt te voeren.
In het dagelijks leven werk ik als Functionaris Gegevensbescherming in de zorg, eerder werkte ik als organisatie adviseur/ verandermanager, bij de KLM in het bedrijfsleven en in woningcorporaties.
Steven Haverkamp
Steven Haverkamp Zorgaanbieders en zorgontvangers zien de zorg vanuit een eigen perspectief en belang. Een goede balans hiertussen is noodzakelijk. De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen, regelt voor patiënten medezeggenschap. Zo hebben patiënten invloed op besluiten die hen kunnen raken. Kwaliteit van zorg, goede informatie en communicatie, samen beslissen, toegankelijkheid, etc. zijn belangrijke onderwerpen voor cliënten. Sinds zes jaar zet ik mij in voor de cliëntenraad. Mijn ervaring met werk voor patiëntenorganisaties en mijn ervaring met de zorg neem ik daarin mee.
Bauco Moerkercken van der Meulen
Bauco Moerkercken van der Meulen Sinds oktober 2018 ben ik lid van de cliëntenraad (CR) , aanvankelijk van die van het AMC. Per 1 januari van die van het Amsterdam UMC. Als poli-patiënt (handchirurgie) werd mijn belangstelling gewekt om de informatie en ideeën over de gezondheidszorg, die ik kreeg van mijn nabije omgeving, om te zetten in CR-activiteiten. Als gepensioneerd jurist houd ik me onder meer bezig met de formele (maar ook met de ethische) aspecten van die activiteiten.
Marjolein Schenkel
Marjolein Schenkel In 2018 ben ik lid geworden van de cliëntenraad, in de hoop iets te kunnen bijdragen aan alle ingewikkelde vraagstukken die er rondom de zorg bestaan. Naast zorginhoudelijke
onderwerpen denk ik graag ook mee over thema’s rondom bedrijfsvoering. De cliëntenraad kent leden met heel diverse achtergronden en zo hopen we elkaar goed aan te vullen.
Edwin Weerdenburg Na dialyse en een niertransplantatie ben ik op mijn 18e als patiënt overgekomen van het Wilhelmina Kinderziekenhuis naar het AMC. Ik ben dus al ruim veertig jaar cliënt bij Amsterdam UMC. In deze veertig jaar is er veel veranderd binnen de zorg en binnen Amsterdam UMC. Voor Amsterdam UMC blijven er grote uitdagingen om de kwaliteit van de zorg nog verder te verbeteren en tegelijkertijd de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden. Er zullen daarbij keuzes moeten worden gemaakt die niet altijd makkelijk zijn. Ik geloof wel dat de medezeggenschap van belanghebbenden zoals cliënten en werknemers zal leiden tot betere keuzes. Ik ben in oktober 2024 toegetreden tot de cliëntenraad met de hoop dat ik met mijn ervaringen als patiënt en ook vanuit mijn werk (accountant/toezichthouder) daar aan kan bijdragen.
Hugo Koops Ik ben Hugo Koops, op 8 januari 2025 ga ik met pensioen, na meer dan 47 jaar werkzaam te zijn geweest in de gezondheidszorg. Van verpleeghulp, Ziekenverzorger, Verpleegkundige, VHBOV en post HBO opleidingen, ben ik uiteindelijk Sociaal Verpleegkundige geworden. Ik heb vele malen in verschillende organisaties in de medezeggenschapsraad gezeten, met toen de focus op personeel. Eind jaren 80 heb ik als AIDS-consulent (zoals toentertijd de functie heette) in het AMC gewerkt. Ik heb daar de positieve verandering meegemaakt, die patiënten op het ziekenhuis systeem kunnen hebben. De rest van mijn werkzame leven, als Sociaal Verpleegkundige, heb ik mij vooral beziggehouden met cliënten die moeilijk in hokjes te plaatsen waren en waarbij wantrouwen naar het zorgsysteem op de voorgrond lagen. Het heeft mij altijd veel voldoening gegeven om deze groep te kunnen ondersteunen. Mijn focus is en zal dus ook altijd blijven: kwetsbare cliënten in een systeem, dat vol zit met soms onbegrijpelijke procedures en een grote kans van ongelijkheid tussen personen te ondersteunen en voor hun rechten op te komen. De link die ik nu nog steeds heb met Amsterdam UMC, is dat ik vanaf 1996 onder behandeling ben op de afdeling Interne, Amsterdam UMC is daardoor een vertrouwde plek voor mij. Toen ik zag dat er een plek vrij kwam in de cliëntenraad was de beslissing dus ook snel genomen.
Laura Oosterbaan In 2019 werd ik patiënt bij het AMC op de gynaecologische oncologie-afdeling. Deze ervaring heeft mijn betrokkenheid bij de zorg vergroot, en sindsdien heeft dat mijn interesse voor het verbeteren van de patiëntenzorg gewekt. Naast mijn fulltimebaan als HR-manager bij een ontzettend leuk familiebedrijf in ontwikkeling, vastgoed en bouw, hoop ik vanuit mijn HR-achtergrond en mijn niet-medische perspectief, een frisse blik te kunnen bieden op beslissingen die directe invloed hebben op patiënten.
De zorg staat voor grote uitdagingen zoals personeelstekorten, vergrijzing en de noodzaak tot innovatie en efficiëntie. Met mijn ervaring en interesse in deze thema’s wil ik meedenken aan oplossingen die de zorg toegankelijk, innovatief en patiëntgericht houden, altijd met oog voor de menselijke kant van zorg.

Frederiek Mantingh Met een zoontje dat in 2018 werd gediagnosticeerd met een kwaadaardige bottumor wil ik mij nu inzetten voor (nog) beter zorg in het ziekenhuis waar ik zoveel ben geweest. Daarom ben ik sinds september 2024 lid van de Cliëntenraad. Vanuit deze rol laat ik de stem van ouder en kind horen voor iedereen die met Amsterdam UMC te maken krijgt. Mijn achtergrond in de medische biologie en de gezondheidspsychologie, en mijn werkervaring bij verschillende overheidsinstanties op het gebied van de gezondheidszorg, komen daarbij goed van pas.
Nicole Meijler (Ziekenhuis)zorg heeft altijd mijn belangstelling gehad. Inhoudelijk (geneeskunde), maar ook de toegankelijkheid ervan. Aan dat laatste wil ik mijn steentje bijdragen door mee te denken over de verschillende onderwerpen waarover de Cliëntenraad adviseert. Mijn ervaring in o.a. het gezondheidsrecht geeft daarbij een fijne achtergrond.