U kunt zelf ook uw vragen stellen. In het weekend komt de arts of klinisch verloskundige alleen wanneer dit nodig is. Wilt u buiten de visite de zaalarts of gynaecoloog spreken dan kunt u dit aangeven tijdens de visite of doorgeven aan de verpleegkundige.
Wilt u wat meer tijd hebben voor een gesprek met de zaalarts? Dan maakt u hiervoor een afspraak tijdens de visite.
Naast de dagelijkse visite is er (twee-)wekelijks een grote visite. Hierbij zijn meerdere artsen, klinische verloskundigen, verpleegkundigen en maatschappelijke werkers aanwezig.
Gespreksonderwerpen kunnen zijn; ziekte, behandeling, operatie, vooruitzicht, uitslagen onderzoek, mogelijke problemen na de operatie (complicatie), medicijnen, dieet en herstel.
Tips voor een gesprek met de arts of verpleegkundige
Bedenk van tevoren wat u verwacht van het gesprek: zit u iets dwars, heeft u pijn, wilt u iets weten over een ingreep, duidelijkheid over de uitslag van een onderzoek? Het is handig om vragen op te schijven, zodat u ze niet vergeet. Soms is het handig als een familielid aanwezig is bij het gesprek. Twee horen meer dan één! U kunt het met de verpleegkundige afspreken als u wilt dat er iemand bij is. Voel u vrij om te vragen wat u wilt weten over uw ziekte, behandeling, vooruitzichten en om zaken aan de orde te stellen die u hoog zitten! Het is volstrekt begrijpelijk als u vragen heeft, ook als het gaat over dingen die al eerder zijn besproken.
De dagdienst begint om 7.30 uur met een overdracht van de nachtdienst. Om 7.45 uur begint de dagdienst met het lezen van de patiëntendossiers en komt de voedingsassistent bij u langs. In de loop van de ochtend komt de verpleegkundige bij u langs om u te helpen met de verzorging en uw controles doen. Gedurende de dag zal de arts samen met de verpleegkundige bij u langslopen voor visites.
Soms verricht de arts een onderzoek of een behandeling bij u aan bed. Het kan ook voorkomen dat u voor onderzoek en behandeling op verschillende plaatsen in het ziekenhuis moet zijn. Waar u ook naartoe gaat, u wordt altijd begeleid door een verpleegkundige of door een medewerker van patiëntenvervoer.
- De voedingsassistent komt tussen 9.30 - 11.00 uur langs om u te voorzien van een drankje en eventueel een kleinigheidje om te eten.
- Tussen 11.30 en 13.00 uur komt de voedingsassistent langs om u een lunch aan te bieden.
- Na de lunch is er een rustmoment. Van 13.30 tot 15.00 uur hebben u en uw eventuele medepatiënten de mogelijkheid om te rusten. Wij vragen u om hier rekening mee te houden met uw bezoek en bijvoorbeeld telefoongesprekken.
- De voedingsassistent komt tussen 15.00 - 16.00 uur nogmaals bij u langs om u wat te drinken aan te bieden.
- De avonddienst begint dan ook en de overdracht van de dagdienst naar de avonddienst is om 15.00/ 15.30 uur.
- Het avondeten wordt tussen 16.30 en 18.00 uur geserveerd.
- De voedingsassistent zal tussen 18.45 en 20.00 uur een laatste keer langskomen om u nog iets te drinken aan te bieden.
- De nachtdienst neemt de dienst over om 22.45 uur.
Eet- en drinktijden zijn afhankelijk van de locatie waar u verblijft.
’s Morgens, ’s middags en ’s avonds komt de voedingsassistente langs om uw maaltijd te serveren. In de ochtend en middag is dit een broodmaaltijd. Er is keuze uit meerdere soorten brood en beleg. In de avond krijgt u een warme maaltijd. De voedingsassistente zal u overdag het menu laten zien en u vragen een keuze te maken. De maaltijden zijn beschikbaar voor de patiënt.
Mocht u ergens allergisch voor zijn, wilt u dit dan tijdig aangeven bij de verpleegkundige? Heeft u vragen of wensen, bijvoorbeeld als u een dieet heeft, vegetariër bent, halal of koosjer maaltijden wilt of geen varkensvlees eet kunt u ook dit aangeven bij de verpleegkundige.
Meer informatie over voeding vindt u in folder MENU dat uitgereikt wordt aan u tijdens het opname door de voedingsassistenten of dat aanwezig is in een map op de kamers.
Gebruik magnetron/koelkast
Op de afdeling vindt u een magnetron en koelkast waar u gebruik van kunt maken. Wilt u op uw producten in de koelkast een sticker met uw naam, kamernummer en de datum plakken en afdekken met een deksel of folie? Producten zonder sticker worden weggegooid.
Bezoek
Voor partner en familie is er de mogelijkheid om een maaltijd te nuttigen in het restaurant op de begane grond. Tevens bestaat er de mogelijkheid om een maaltijd te kopen bij de AlbertHeijn To Go.
Voor uw bezoek hebben we een koffieautomaat op de gang waar zij iets te drinken kunnen halen. Drank uit de automaten op de afdeling is gratis.
Er zijn één tot tweepersoonskamers en een Medium Care zaal aanwezig op het verloscentrum van Amsterdam UMC. Bij toewijzing van de kamer wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de reden van uw opname, persoonlijke omstandigheden en wensen, maar ook met het aantal bedden dat op dat moment op de afdeling beschikbaar is.
Het kan voorkomen dat u tijdens uw opname een aantal keer zal wisselen van kamer, dit omdat uw opname indicatie kan veranderen tijdens de opname. Een enkele keer kan het gebeuren dat u moet wisselen van kamer omdat er een patiënt opgenomen wordt die een indicatie heeft voor de kamer waar u eerst opgenomen was.
Op de kraamafdeling zijn er kraamkamers waar u slaapt met uw partner en kind. Op deze manier kan uw partner volop participeren in de verzorging van jullie kind. Een enkele keer kan het voorkomen dat het door drukte noodzakelijk is dat u met een andere patiënt op de kamer ligt, dan is het helaas niet mogelijk dat uw partner blijft slapen. We vragen in dat geval om uw begrip.
Waardevolle spullen
Helaas komt diefstal in ziekenhuizen voor. Daarom adviseren wij u om waardevolle eigendommen thuis te laten. Tijdens uw opname zal u soms van uw kamer weg zijn, bijvoorbeeld voor extra onderzoek
Wanneer u er voor kiest om waardevolle spullen in het ziekenhuis te houden, legt u deze dan in het kluisje in de kledingkast naast uw bed. De instructies voor het gebruik van het kluisje kunt u vinden aan de binnenzijde van de kastdeur. Tevens adviseren wij u om medicatie die u in eigen beheer heeft in deze kluis te bewaren.
Schoonmaak
De kamer wordt dagelijks schoongemaakt. Graag uw eigendommen zoveel mogelijk opbergen, zodat de schoonmaak/medewerker voldoende ruimte heeft om schoon te maken.
Op de kraam-/zwangerenafdeling zijn geen kosten verbonden aan het gebruik van de televisie. Het Wi-Fi netwerk ‘PUBLIC’ is gratis. Voor dit netwerk is geen wachtwoord nodig.
Het gebruik van een mobiele telefoon is toegestaan, echter houdt hierbij wel rekening met uw medepatiënten, het personeel en sommige medische apparatuur.
Soms zult u een arts of verpleegkundige gebruik zien maken van een smartphone. Smartphones kunnen beroepshalve gebruikt worden voor bijvoorbeeld het opzoeken en noteren van informatie. Als u zelf een smartphone wilt gebruiken vragen we u, uit privacyoverweging, om medewerkers niet ongevraagd te fotograferen. Dit geld ook voor uw bezoek.
Even de benen strekken
Als u niet op bed hoeft te liggen of op de afdeling moet blijven, dan kunt u eventueel een wandeling maken in de algemene ruimtes van het ziekenhuis. Denkt u er in dat geval aan om de verpleegkundige te zeggen dat u een ommetje maakt?
Bloemen
Binnen de verschillende zorgeenheden mogen geen vaste planten staan. Potaarde kan namelijk bron van infectie vormen. Bloemen mogen over het algemeen wel behalve op de Medium Care Unit.
Geestelijke verzorging
Geestelijke verzorging is er voor iedereen, ongeacht geloofs- of levensovertuiging. De geestelijke verzorgers vormen een team met diverse levensbeschouwelijke achtergrond. Er zijn op beide locaties stiltecentra aanwezig. Deze bevinden zich op de begane grond. Heeft u behoefte aan een gesprek, dan kunt u via de verpleegkundige – of rechtsreeks – contact opnemen met de dienst geestelijke verzorging.
Amsterdam UMC, locatie AMC
Telefoon 020 - 566 34 25
Geestelijkeverzorging@amc.nl