U woont in het buitenland en u wilt in Amsterdam UMC een onderzoek of behandeling ondergaan. In deze folder kunt u lezen hoe u dit kunt aanvragen.

Kunt u een behandeling in Amsterdam UMC krijgen als u in het buitenland woont of verblijft?

Om in aanmerking te komen voor behandeling in Amsterdam UMC, moet aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:

  • In uw eigen land is het niet (goed) mogelijk om de juiste behandeling te krijgen. De juiste behandeling is in Amsterdam UMC wel mogelijk
  • Er is vooraf duidelijk hoe en door wie uw behandeling in Amsterdam UMC zal worden betaald
  • U regelt voor uzelf een verblijfplaats/onderkomen in Nederland. Dit geldt voor de hele periode: van het onderzoek voor het stellen van de diagnose tot en met de behandeling en het herstel. Als u meereizende begeleiders hebt, moet u ook voor hen in Nederland opvang regelen. Dit is een absolute voorwaarde bij de behandeling van minderjarigen
  • Aanmelding is geen garantie voor behandeling. Immers kan worden besloten dat behandeling beter in eigen land of in een ander, gespecialiseerd ziekenhuis kan plaatsvinden

Uw medische gegevens

Om te kunnen beoordelen of behandeling in Amsterdam UMC mogelijk is, heeft Amsterdam UMC uw persoonsgegevens (naam, achternaam, geboortedatum, telefoonnummer, emailadres) en medische gegevens (waaronder de vraagstelling/gewenste behandeling en de medische voorgeschiedenis) nodig. Deze gegevens stuurt u naar het Serviceteam via email naar inschrijfbalie@vumc.nl . Als er ook beeldmateriaal is (bijvoorbeeld röntgenfoto’s, CT- en MRI-scans), verzoeken wij u ook die mee te sturen. Uw medische gegevens moet u in het Nederlands of Engels aanleveren. Als ze in een andere taal geschreven zijn, moet u zelf voor de Nederlandse of Engelse vertaling zorgen.

Het Serviceteam zal het verzoek voorleggen aan een arts van het betreffende specialisme. De afdeling beslist of behandeling in Amsterdam UMC mogelijk is.

BRMO screening(Bijzonder Resistente Micro-Organismen, waaronder MRSA)

In Nederland wordt door toepassing van een strikt infectiepreventie programma geprobeerd zogenoemde resistente “ziekenhuisbacteriën” zoveel mogelijk te voorkomen. In dat kader worden alle patiënten die in de laatste twee maanden in een buitenlands ziekenhuis waren opgenomen, getest volgens de Amsterdam UMC-richtlijnen. Ook in andere gevallen kan deze test nodig zijn. Hiervoor verwijzen we u graag naar de volgende folder: Overplaatsing uit een buitenlandse zorginstelling – Infectiepreventiebeleid – Amsterdam UMC

Wat kost de behandeling in Amsterdam UMC?

Als de behandeling in Amsterdam UMC kan plaatsvinden, maakt Amsterdam UMC voorafgaand aan het eerste bezoek een inschatting van de kosten van de behandeling. Wat de behandeling echt gaat kosten, is pas na afloop van de behandeling bekend. Houdt u er rekening mee dat de uiteindelijke kosten hoger kunnen zijn (wanneer er complicaties optreden zelfs vele malen hoger) en dat de eerste kostenopgave altijd een voorlopige is. Houdt u er ook rekening mee dat er sprake kan zijn van kosten voor medicijnen en/of hulpmiddelen. Het kan tot 4 maanden duren voordat de eindfactuur gereed is.

Betaling van de behandeling

Afhankelijk van hoe u verzekerd bent, worden vooraf afspraken gemaakt met betrekking tot de betaling van de kosten van de behandeling. Het bureau Niet- en Anders Verzekerden (NAV) neemt hierover contact met u op.

Bent u verzekerd bij een ziektekostenverzekeraar in uw eigen land?

Als u in uw eigen land (binnen Europa) verzekerd bent voor de kosten van de behandeling in Amsterdam UMC, kunt u het zogenoemde S2 of E112-formulier (laten) gebruiken als u zich gaat inschrijven in Amsterdam UMC. Dit formulier heeft u nodig bij een polikliniekbezoek, maar ook als u op een verpleegafdeling opgenomen wordt. Wanneer de ziektekostenverzekeraar garant staat voor de betaling van de behandeling zijn geen aanvullende afspraken nodig. Amsterdam UMC verlangt een schriftelijke bevestiging van uw ziektekostenverzekeraar dat de kosten 100% worden gedekt voor de duur van de gehele behandeling. Dit regelt uzelf vooraf met uw eigen verzekering.

Deze regeling geldt niet als u afkomstig bent uit landen buiten Europa. Amsterdam UMC zal u dan een prijsopgave doen met het verzoek om vooruitbetaling.

Bent u niet of onvoldoende verzekerd?

Als u niet of onvoldoende verzekerd bent of wanneer uw verzekering geen of onvoldoende dekking garandeert, zal Amsterdam UMC voor behandeling een financiële garantie verlangen. Dit kan door het bedrag vooruit te betalen. Bij de vaststelling van de hoogte van het bedrag kan rekening worden gehouden met de kans op een gecompliceerd beloop van de behandeling (zie de patiënteninformatie ‘Uw eerste bezoek aan het AMC’ op de website van Amsterdam UMC, www.amsterdamumc.nl).

Spoedeisende hulp/Acute Zorg

Spoedeisende hulp, dat wil zeggen zorg bij een levensbedreigende aandoening, wordt altijd geleverd. Heeft u een geldige European Health Insurance Card (EHIC), dan zullen de kosten van spoedeisende medische hulp waarschijnlijk (gedeeltelijk) door het European Union Reciprocal Health Care Agreement worden betaald. Heeft u geen EHIC, maar bent u verzekerd middels een reisverzekering of zorgverzekering buiten het European Health Card Agreement, dan dient u het consult per direct te voldoen. Bent u hiervoor verzekerd, dan kunt u achteraf bij uw verzekering de kosten declareren. In alle gevallen zult u (of de garant staande instelling) voor acute zorg een factuur ontvangen.

Wat is EHIC?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in een EU-/EER-land of in Zwitserland, dan heeft u recht op medische zorg in Nederland. U kunt een verzoek daartoe elektronisch indienen via http://www.zorginstituutnederland.nl.

Vragen?

Heeft u vragen over bovenstaande informatie, neem dan contact met ons op door te mailen naar het Serviceteam: inschrijfbalie@vumc.nl

Contact adressen