Alle praktische informatie op een rij! Na je 18e verjaardag draagt de kinderarts-nefroloog je behandeling over aan een internist-nefroloog voor volwassenen. Voor veel patiënten (en hun ouders!) is dit best een grote overgang, zeker als je al jarenlang dezelfde arts hebt. In deze folder krijg je informatie over hoe de volwassen polikliniek nefrologie (nierziekten) werkt, zodat je alvast een beetje voorbereid bent. Het is belangrijk om te weten dat jouw kindernefroloog de informatie over jouw (nier-)ziekte en de behandeling daarvan heeft besproken in een overleg met de nefrologen voor volwassenen. Dit gebeurt ruim voor je 18e verjaardag en je arts noteert dit in je dossier. Zo heeft je nieuwe nefroloog al informatie over jou en de reden waarom je in het ziekenhuis komt.

Waar moet je zijn?

  • Amsterdam UMC bestaat uit 2 locaties: locatie AMC (op de Meibergdreef) en locatie VUmc (op De Boelelaan). De polikliniek nefrologie voor volwassenen zit op locatie AMC (Meibergdreef). De polikliniek urologie voor volwassenen zit op locatie VUmc (op De Boelelaan). Het kan zo zijn dat je voor de ene specialist in locatie AMC moet zijn en voor de andere in locatie VUmc. Kijk altijd goed waar je afspraak is! Beide locaties gebruiken hetzelfde patiëntendossier. Je nefroloog in locatie AMC kan bv. altijd kijken in het dossier van de uroloog in locatie VUmc.
  • De polikliniek nefrologie bevindt zich op afdeling A2 (route 24, polikliniekgebouw 2e verdieping). Als je uit de lift komt of met de trap bent gekomen, kan je je via de aanmeldzuil in de hal aanmelden met je Amsterdam UMC patiëntenpas. Ook kun je je afspraak aanmelden via de MijnDossier-app. Als je er niet uitkomt kan je je melden bij de balie van de polikliniek nefrologie.

Eerste bezoek

  • Bij je eerste bezoek op de polikliniek krijg je twee afspraken: een bij de doktersassistent en een bij je nefroloog. De doktersassistent meet je bloeddruk, lengte en gewicht (door jezelf en/of met hulp van de doktersassistent). De uitslagen worden door een polimedewerker genoteerd in je dossier. Bij voorkeur moet je eerst 10 minuten rustig zitten en daarna pas je bloeddruk meten! (Dus wees op tijd op de afspraak).
  • Bij vervolgbezoeken heeft het de voorkeur dat je je bloeddruk thuis meet, en dat je dus een bloeddrukmeter aanschaft (als je die nog niet hebt). Je kan de waarden voor een polibezoek zelf invoeren in het elektronisch dossier via de MijnDossier-app. De nefroloog of de doktersassistent legt je uit hoe dat gaat. Het is ook mogelijk om je lengte te laten meten bij controle afspraken. Dit gebeurt niet standaard op de volwassenpolikliniek. Overleg met je nefroloog of dit nodig is bij jou. Als dat zo is dan plant de nefroloog hier bij iedere controle een afspraak voor in. Bij de eerste afspraak op de polikliniek nefrologie kunnen je ouders mee. Vervolg afspraken gaan in principe zonder ouders, tenzij jij graag wilt dat ze erbij zijn. Je kunt dat natuurlijk altijd met je nefroloog overleggen. Je ouders kunnen wel mee naar de polikliniek en wachten dan in eerste instantie in de wachtkamer.
  • Het eerste consult duurt 30-45 minuten, vervolgconsulten duren 15 minuten. Alle nefrologen hebben 1 of 2 vaste dagdelen spreekuur per week. Naast de “fysieke” afspraak is er ook de mogelijkheid tot telefonische afspraak of een afspraak met videobellen. Je kunt zelf je voorkeur aangeven. De eerste afspraak op de volwassenpolikliniek is altijd fysiek.

Contactgegevens

  • Jij bent het eerste aanspreekpunt, ook bij telefonisch contact (bijvoorbeeld bij doorbellen van uitslagen of medicatiewijzigingen). In de eerste periode na de transitie bestaat de mogelijkheid om ook een van je ouders te bellen, als jij hier toestemming voor geeft. Bespreek dit duidelijk met je nefroloog.
  • Laat bij je eerste bezoek op de volwassenen polikliniek door de balie controleren of jouw adres, telefoonnummers, naam huisarts en apotheek zoals bekend in het elektronische patiëntendossier kloppen. Hierbij moet het 1e telefoonnummer dat in het dossier staat van jezelf zijn, eventueel daarna telefoonnummers van je ouders. Het is ook handig om je emailadres toe te voegen.

Mijn Dossier Amsterdam UMC

  • Het is erg handig om gebruik te maken van Mijn Dossier voor zover je dit nog niet doet. Dit kan via de PC of laptop, of via een app op je smartphone.
    • Je kan hiermee zelf je uitslagen bekijken,
    • je kan de brieven die naar de huisarts worden gestuurd inzien,
    • er kan online een verzoek om herhaalrecepten worden verstuurd,
    • je kan meetgegevens zoals bloeddruk en gewicht invoeren,
    • en je kan een bericht sturen aan je arts (bij niet-spoedeisende zaken).
    • Als je meer informatie wilt hierover of een inlogcode, kan je hiernaar vragen bij de balie bij je eerste bezoek.
  • Bij de kindergeneeskunde is het gebruikelijk dat je ouders ook Mijn Dossier kunnen inzien. Als je ouders hier gebruik van maken, is het goed om dit bij het eerste consult met de nefroloog op de polikliniek voor volwassenen te bespreken. Want na je 18e jaar is je dossier in principe alleen voor jou toegankelijk, tenzij jij toestemming geeft aan je ouders.
  • Een bericht sturen aan je nefroloog via Mijn Dossier kan alleen voor niet-spoedeisende zaken. De afspraak is dat de arts reageert binnen vijf werkdagen.

Laboratoriumonderzoek

  • Aanvragen (‘orders’) voor laboratoriumonderzoek kunnen bij het eerste bezoek in het elektronische systeem worden gezet bij de afspraak, of kunnen op verzoek van tevoren worden opgestuurd. Bij volgende bezoeken worden elektronische aanvragen aangemaakt voor de volgende controle afspraak. Je kan met de app van Mijn Dossier op je Smartphone óf met je patiëntenpas naar het laboratorium gaan, papieren aanvragen zijn niet nodig.
  • Bloedprikken kan enkele dagen voor de afspraak (dit heeft de voorkeur) of op de dag van de afspraak. In het eerste geval zijn de uitslagen bij het consult bekend en kunnen ze besproken worden, in het tweede geval zijn de uitslagen niet altijd bekend ten tijde van het consult. In uitzonderingen kan de arts de bepalingen als “cito” (“met spoed”) aanvragen. Je moet dan wel >1 ½ uur voor je afspraak laten prikken. Als je bloed laat prikken op de dag van de afspraak en de uitslagen zijn nog niet bekend, dan wordt er door de nefroloog alleen gebeld indien er afwijkende uitslagen zijn waar actie op ondernomen moet worden (of als anders afgesproken). Als de uitslagen bekend zijn dan zijn deze binnen 24 uur zichtbaar in Mijn Dossier en kun je dus ook zelf je uitslagen bekijken.
  • Volwassen patiënten krijgen niet standaard voorrang bij het priklab
  • Zoals je bij de kindernefrologie gewend was (voor zover van toepassing) gelden dezelfde afspraken: voor bloedafname neem je de Prograft/Advagraf/Neoral/Envarsus/Certican/Sirolimus niet in. Overige medicatie (ook bloeddrukmedicatie) wél innemen van tevoren. Als de afspraak laat op de ochtend of in de middag staat gepland, is het geen probleem als de medicatie voor die dag dan later wordt ingenomen.
  • Bij volwassenennefrologie wordt je soms gevraagd om 24uurs urine te sparen. Hiervoor wordt een bokaal (container) meegeven op de polikliniek. Je nefroloog zal je vertellen of dit nodig is. Belangrijk is dat alle urine van die dag (24 uur) wordt verzameld, en dat er slecht één keer een ochtendurine wordt meegenomen. De urine kan worden meegenomen in kleine buisjes die met de bokalen worden uitgereikt. De baliemedewerkers van de polikliniek kunnen je hier verdere informatie over geven.

Vervolgafspraak maken

  • Aan het einde van het consult bespreekt de nefroloog met je wanneer je moet terugkomen, en of dit een afspraak in het ziekenhuis is, telefonisch of via videobellen. Indien de afspraak binnen 6 weken moet worden ingepland, kan je direct een afspraak maken aan de balie. Indien de volgende afspraak na 6 weken moet worden ingepland, wordt de afspraak later automatisch door de planning gemaakt. Deze afspraak kun je terug vinden in MijnDossier. Indien je hier geen gebruik van maakt, wordt er een brief naar je huisadres gestuurd.
    Komt de afspraak je toch niet goed uit? Neem dan telefonisch contact op met de polikliniek (020-566 1300) ) of door een bericht te sturen naar de polikliniek via Mijn Dossier.

Recepten

  • Het is de afspraak dat je (herhaal-)recepten krijgt op het moment van je afspraak bij de nefroloog. Kijk dus van tevoren goed wat je nodig hebt! Bij uitzondering kunnen recepten worden verkregen buiten de poliafspraken om. Dit kan je online aanvragen via Mijn Dossier. Zorg dat je altijd genoeg medicatie thuis hebt en vraag op tijd nieuwe aan!

Vakantie

  • Bij vakantie (naar het buitenland):
    • Bespreek dit op tijd met je nefroloog. zodat er besproken kan worden of er nog speciale voorzorgsmaatregelen nodig zijn, zoals extra vaccinaties. Als extra vaccinaties nodig zijn, wordt een verwijzing naar een apart spreekuur op de polikliniek tropengeneeskunde gemaakt (deze polikliniek zit op A01, locatie AMC). Hier worden vaccinaties gecontroleerd en indien nodig (en mogelijk) toegediend, en worden adviezen gegeven over wat te doen je ziek wordt in het buitenland.
    • De nefroloog zal géén speciale (Engelse) brief maken voor vakantie, tenzij in hoge uitzondering. De doktersassistentes van de poli kunnen wel een Medisch Paspoort voor jou aanmaken en doorsturen naar MijnDossier. Hierin vindt je alle belangrijke medische informatie, mocht je deze nodig hebben in het buitenland. Via de MijnDossier-app op je telefoon kun je overal met internetverbinding je medicatie, labuitslagen en medische voorgeschiedenis (laten) zien.

Contact met arts en polikliniek

  • Bij niet spoedeisende problemen die ook niet kunnen wachten tot het eerstvolgende consult:
    • Voor korte vragen met een kort antwoord: Stuur je nefroloog een bericht via Mijn Dossier (zie hierboven). Volgens afspraak reageert je arts binnen vijf werkdagen.
    • Voor meer complexe vragen: Maak een telefonische afspraak met je eigen nefroloog via de polikliniek nefrologie (020 566 13 00). Je krijgt dan een keuzemenu. Soms zijn er wachtenden voor je. Je kan via het keuzemenu ook doorgeven dat je teruggebeld wilt worden.
  • Bij “acute problemen” waarvoor contact met de arts nodig is:
    • Tijdens kantoortijden:
      • Als er geen duidelijke relatie is met het nierprobleem neem je eerst contact op met je eigen huisarts
      • Als er wel duidelijk een relatie is met het nierprobleem of bij twijfel neem je contact op met de polikliniek nefrologie via 020-566 1300. Een van de doktersassistente zal jou te woord staan. Als de doktersassistent het probleem niet kan oplossen wordt je doorverbonden naar je eigen nefroloog of een vervanger, of je wordt later teruggebeld. Bij niet-spoedeisende zaken wordt een belafspraak gemaakt op het eerstvolgende spreekuur van je nefroloog.
    • Buiten kantoortijden:
      • In eerste instantie neem je contact op met de dienstdoende huisarts of via de huisartsenpost. De dienstdoend huisarts kan indien nodig laagdrempelig contact opnemen met de dienstdoende nefroloog in Amsterdam UMC.

Indien dit niet mogelijk is of de huisartsenpost adviseert direct contact op te nemen met Amsterdam UMC, gaat dit via de spoedeisende eerste hulp van locatie AMC (020-566 22 22). Je wordt dan doorverbonden naar de dienstdoende internist, die indien nodig kan overleggen met de dienstdoende nefroloog.