Uw wensen staan centraal, maar toch is niet altijd alles mogelijk. Het kan voorkomen dat we in een bepaalde situatie een behandeling niet verantwoord vinden. Zo kan een bepaalde operatie te risicovol zijn voor iemand, vanwege de kans op complicaties. Soms adviseren we iemand om nog even te wachten met de medische transitie en eerst psychologische hulp te zoeken. Soms wordt duidelijk dat er andere problematiek schuilgaat achter het gendervraagstuk.
Gedurende uw transitietraject blijft uw psycholoog uw vaste aanspreekpunt in het behandelteam. Daar kunt u terecht met uw vragen over het traject. Heeft u een verwijzing nodig (bijvoorbeeld naar KNO-arts, gynaecoloog of chirurg), dan loopt dat via uw hoofdbehandelaar.
Wilt u zich alleen aanmelden voor een bepaald onderdeel van het transitietraject (bijvoorbeeld alleen bepaalde chirurgische ingrepen)? Ook dan vormt het Genderteam zich eerst een beeld van uw situatie voordat we een besluit nemen.
Heeft u begeleiding of behandeling bij een hulpverlener buiten het KZcG, bijvoorbeeld voor lichamelijke of psychische klachten? Dit noemen we een externe hulpverlener. Soms is het belangrijk voor uw behandelaar van het Genderteam om te overleggen met uw externe hulpverlener. Maar, dit mag alleen met uw schriftelijke toestemming.
Geeft u toestemming aan uw behandelaar van het Genderteam (VUmc) om informatie op te vragen bij uw externe hulpverlener? Dan kun u onderstaand formulier downloaden, ondertekenen en inleveren bij de receptie of bij uw behandelaar. U kunt het ook digitaal invullen / inscannen en via Mijn Dossier versturen.
Het Genderteam wil goede zorg geven en stemt deze zorg af met de cliëntenraad van Amsterdam UMC, locatie VUmc en de patiëntenverenigingen. Heeft u een verbetertip, of bent u niet tevreden? Dan vernemen we dat graag.
Suggesties voor verbetering
De zorg is de afgelopen tijd in verandering (meer patiënten, andere regelgeving enz.). We horen graag hoe onze patiënten dat ervaren. Heeft u tips voor verbetering? Mail ons (genderteam-poli@vumc.nl).
Heeft u een klacht?
Bent u niet tevreden over de behandeling? Bespreekt u dit dan met de betreffende behandelaar. Komt u samen niet tot een goede oplossing? Neemt u dan contact op met uw hoofdbehandelaar.
Het kan gebeuren dat we uw onvrede niet direct kunnen wegnemen. Of misschien wilt u niet in gesprek met de direct betrokkenen. In dat geval kunt u terecht bij het Servicecentrum Patiënt & Zorgverlener. De medewerkers van het Servicecentrum denken met u mee over mogelijke oplossingen. Zo nodig brengen ze u in contact met de klachtenfunctionaris.
U vindt het Servicecentrum Patiënt & Zorgverlener op de begane grond in het polikliniekgebouw (PK 0 Hal 08). Het Servicecentrum is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.30 uur.
Telefoonnummer: 020 - 444 07 00
E-mail: PAZO-VUmc@amsterdamumc.nl
Het melden of indienen van een klacht heeft uiteraard geen gevolgen voor de kwaliteit van uw behandeling.